fredag den 16. september 2011

Supernova i M10: SN 2011fe

Så er der en Supernova i M101 - et medlem af familien: Den er "kun" 21 millioner lysår væk. SN 2011fe blev opdaget d. 24/8 2011 og allerede d. 25/8 forsøgte jeg at få et billede af den. Jeg troede at en supernova var ligesom en lynkineser: Et kort lysglimt og så er det overstået. Sådan forholder det sig imidlertidig ikke. D. 25/8 fik jeg ikke noget billede af M101 der kunne bruges. I aften fik jeg fem der god tnok var sløret af høje tynde skyer, men SN 2011fe er der endnu! Der lyser meget klart - kik bare på de to billeder jeg har sendt med. Det uden supernova tog jeg d. 21/4 2011 - det med supernova for to timer siden :-)

   

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Flotte og interessante billeder. Hvem har taget dem ? :-)
Man kan ikke se hvem der sender ind via mailen så skriv gerne jeres navn.
MVh Niels

Send en kommentar