tirsdag den 16. oktober 2012

Pelikanen fra i lørdags

Ja, ja. Den er go' med jer: Forholdene optimale - ja, ja. Jeg tror aldrig det har regnet så meget en september/oktober, som det gør lige nu. ´
Ikke desto mindre lykkedes det mig at luske et billede ud af de regnvåde skyer i lørdags. Det startede lidt som et tilfælde (jeg er måske blevet træt af at kikke ud af døren, bare for at opdage at skydækket er lige så massivt som det har været den sidste månedstid). Men min nevø dukkede op med sin nye kæreste og hun var blevet sat grundigt ind i forholdene, inden de kom. Kort sagt: hun havde hørt jeg havde et observatorium - om hun måtte se det? Så byt da- når hun nu ligefrem selv presser på :-). Det viste sig - til min store overraskelse, at skyerne var væk. Det samme var månen, så hun - og nevøen - fik fuld valutta for pengene. Jeg gav en rundtur i de mest seværdige objekter og da vi gik ind for at spise, satte jeg kamera på. Jeg kom dog først i gang kl 23:40 - man skal jo lige tage sig lidt af gæsterne, så det blev til 1½ times optagelser, inden skydækket blev for dominerende og jeg lukkede ned. Men her er så resultatet:



Pelikanen, en gammel kending - der var jo ikke alverdens tid at vælge objekter i. Der var megen fugtighed i luften, jeg går ud fra, at det er årsagen til de spikes der er på de kraftige blå stjerner.
Det er mit gamle trofaste setup: Takahashi FS60c på en EQ6'er. LRGB filtrer og Qcam 9. Jeg fik ialt samlet 4 stks 10 minutters luminans og 5 stks RGB 5 minutter i binning 2x2.

Men jeg håber da stadig at der kommer et par nætter mere, inden næste astrofoto møde.

Per

Ingen kommentarer:

Send en kommentar