fredag den 28. marts 2014

ISS - den Internationale Space Station - i siluet foran solskiven


ISS befinder sig i kredsløb ca. 420 km over jorden. Det betyder at skyggen fra ISS fejer hen over jordoverfladen. Hvis man befinder sig præcist hvor skyggen passerer vil kan kunne se ISS i siluet foran solskiven.
Den 10. marts var jeg ude og observere sådan en passage. Det lykkedes mig at få taget 4 billeder af ISS passage hen over solskiven. Herunder er en animation baseret på de 4 billeder.

For at opleve en sådan passage skal man være på rette sted på rette tidspunkt (passagen varer 1 sekund). Derfor kræver det lidt planlægning.

Jeg har beskrevet hvordan jeg planlagde og gennemførte observationen på min blog:

www.trackthestars.tumblr.com

Niels

Klik på billedet for stor version.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar