onsdag den 15. december 2010

En del af IC1318


Hej igen

I aften prøvede jeg kræfter med IC1318. Ja - det vil sige en del af den. Det er et stort objekt: 5.4 * 4.7 grader. Jeg har vist noget i retning af det halve pr. frame (TrackTheStars CCD beregner starter ikke på min maskine i dag) , så jeg skal i gang med at pusle med mosaikker, hvis jeg skal have noget fornuftigt ud af objektet. Men objektet var fint til i aften, der er masser af "sværte" på så det virkede fint, når himlen er oplyst af månen. Det er sikkert muligt at vride noget flottere ud af billedet, men hvis det skal være en del af en mosaik, så skal hele mosaikken behandles samlet og så er der ingen grund til at kæmpe mere med dette delbillede.

Men billedet illustrerer et problem jeg har: Den blå farve fylder en del mere end de andre farver. Den blå farve er fjernet på billedet, men det efterlader bare sorte ringe i stedet for blå. Jeg kunne forestille mig, at hvis jeg gjorde stjerner lidt mindre på den blå frame, så kunne jeg muligvis undgå denne ring.


Per

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Per,

Du har ramt lige ned i en opdatering af hjemmesiden. CCD-beregneren virker igen nu.
http://www.trackthestars.com/articles

Jeg har desværre ikke erfaring med behandling af ægte tri-color billeder men du bør kunne få farvebalancen på plads når du har alle tre kanaler adskilt.
Kunne det ikke tænkes at det er månen der giver den blå farve - himlen er jo lige så blå om natten som om dagen.
Mvh Niels

Per Oleander sagde ...

Ja - nu virker den igen :-) Min opsætning dækker så 3,0 * 2,3 grader, så det ligner noget med en 4 billeders mosaik.
Om det er månen? Det kunne da godt være. Det er ikke et konstant fænomen, men da alt jo er datomærket, er det muligt at se om der var måne i nærheden, da mine billeder blev taget. Jeg får billeder der er uden denne effekt, så et eller andet udløser det. Måske er det dårlig seeing? Det er jo den blå farve der spredes mest i atmosfæren.
Endelig kan det være jeg ikke har focuseret 100% optimalt (det man kalder uskarpt.). Bliver det blå lys så ikke spredt mest og dermed får man større stjerner?
Der er mange utroligt mange parametre der har betydning i denne hobby :-)

Per

Send en kommentar