onsdag den 29. december 2010

Endnu engang passede DMI ikke med virkeligheden.


Faktisk skulle det være overskyet, men det klarede op sidst på eftermiddagen og holdt så klart til ved 9 tiden. Jeg startede teleskopet op da det blev tilstrækkelig mørkt og nåede et enkelt objekt, inden det skyede til. Eller rettere en gruppe af objekter. Med NGC 7510 i centrum og en opsætning der dækker 3 grader, så kommer jeg faktisk vidt omkring. På billedet er der udover den åbne hob NCG 7510 også den åbne hob K19 og emissions tågerne 7538 og sh2-157.
Det var lidt et tilfælde at jeg dumpede lige ned her: Der var en gruppe at objekter i Maxim's database der lige havde passeret meridianen så jeg valgte bare en tilfældig ud: Det skulle gå lidt stærkt - familien skulle fodres :-) . Det viste sig jo at være et ret interessant område. Der er også mange andre spændende objekter lige udenfor dette billede. Det var er nok værd at besøge igen.

Billedet er taget med min FS60C: Fem minutters RGB frames og 10 minutters luminans (og ikke H-Alpha i dag) Der er 7 frames af hver.  


Per

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Godt at se der er nogen der er flittige. Og det gælder om at være klar så snart vejret er det. Der er langt imellem de aftener hvor man i god tid kan planlægge at i aften skal det være.

Rigtigt flot billede og et spændende område. Det kunne også være interessant at gå tættere på den klare røde tåge øverst til højre.

Godt nytår

Niels

Per Oleander sagde ...

Tak, og i lige måde Niels.

Jeg er helt enig, det er et spændende område (og lige nu kører teleskopet på NGC7635 - Boble tågen - som ligger lige ovenfor billedet. Så håber jeg ikke der kommer en forsinket nytårsraket ind over :-)) ) Min plan er også at bytte om på mine teleskoper, så jeg guider med Tak'en og tager billeder gennem min 10" og zoome ind på detaljer, som f.eks. den tåge du fremhæver. Men der er bare så meget spændende at "opdage" med min widefield opsætning, at jeg ikke er blevet færdig endnu. Vi bor under en stor himmel :-)

Det jeg oplever med vores hobby lige nu, er faktisk det jeg drømte om, da jeg begyndte: At gå på opdagelse i kosmos. Der var en periode, hvor al energien gik på at få grejet til at virke. Og når det endelig var sat op og det kørte, så faldt valget på de store og kendte objekter. Nu, hvor mit mit observatorie har et niveau, hvor jeg kan komme igang med de første billeder efter noget der ligner en halv time, kan jeg begynde at gå på opdagelse i kosmos. Og jeg synes det er voldsomt spændende. Og faktisk værd al den energi (og penge ikke at forglemme) der er gået med at bygge det op.

Per

Send en kommentar