tirsdag den 14. december 2010

M35 fra 13/12-10

Mandag aften var vejret omsider fint og jeg fik skudt nogle objekter med TEC-140'eren og Canon EOS-350D. Jeg forsøgte mig med at guide med min gamle ST-4 autoguider og det fungerede perfekt sammen med TTS-160 monteringen med teleskop-rotator. Eneste problem jeg er stødt på er en smule skæv montage af kameraet der betyder at bunden af billederne ikke er helt skarpt. Det problem er vi vist mange der oplever :-(

Nå men herunder et billede af M35 og NGC 2158 - to åbne hobe der ligger i meget forskellig afstand.
12 frames af 4 minutter ved 800ISO. F=980mm f/7.

2 kommentarer:

Per Oleander sagde ...

Spændende billede, faktisk. Jeg sværmer selv for de store emissions tåger for tiden (Teleskopet er i gang med NCG1499 lig nu). Men jeg synes det er en spændende vinkel du til motivet: Den koncentrerede og tætte i baggrunden og det åbne og diffuse forest. Man fornemmer dybden.
Hvordan har du bearbejdet billedet? Har hovedet fuld af Photoshop for tiden, så jeg bliver nødt til at spørge :-)

Niels Haagh sagde ...

Ja jeg synes også kontrasten mellem hobene er sjov. Visuelt er NGC2158 kun lige opløselig i en større kikkert.
Jeg har stakket og fratrukket darks i Maxim DL. Derefter har jeg brugt Photoshop Elements til at justere levels. Endelig har jeg også Astronomy tools som bl.a. hjælper med at få stjernefarverne frem. Jeg har ikke prøvet at forøge skarphed eller mindske stjerner.
Mvh Niels

Send en kommentar